سفارش تبلیغ
صبا ویژن


غدیر؛ تجلی ولایت

غدیر، نه فراموش شدنی است و نه کهنه شدنی؛ ماندگار است و پویا و زندگی ساز.
غدیر، تجلی ولایت و رکن حیات معنوی انسان است.
غدیر، روز اکمال دین و اتمام نعمت حق است.

غدیر، آزمایشگاه بود وعلی، وسیله امتحان مدعیان ایمان،
تا در جریان اطاعت از رهبری او و پذیرفتن ولایتش، صداقت خود را در عمل نشان دهند
.

پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه و آله در روز غدیر خم، خواست تا جریان رهبری امت، از آغاز به دست پاک ترین و شایسته ترین افراد باشد
و آب زلال حق، در بستر تاریخ و زمان و در توالی نسل ها و اندیشه ها، آلوده نگردد
و دشمنان نتوانند از آب گل آلود، ماهیِ مراد خویش را بگیرند
.

بر همین اساس است که غدیر هیچ گاه فراموش نمی شود؛ بلکه همواره نامیرا و جاودانه باقی خواهد ماند
.

گلبرگ - شماره 59







تاریخ : جمعه 92/7/26 | 10:33 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()



قرآن را با غدیر و غدیر را با قرآن بشناسیم

قرآن افق بلندی است که بخشی از آن به غدیر تعلق دارد؛
و غدیر دریای عمیقی است که بخشی از آن به قرآن متعلق است


نقطه تلاقی قرآن و غدیر هیجان انگیز و زیباست
آنجا که آب های بیکران غدیر به دور دست های نورانی قرآن می پیوندد و تابلوی بلند
«انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی لن یفترقا حتی یردا علی الحوض»
را تا بلندای آسمان بالا می برد، و قلب ها را با این شعار نورانی بهشتی می نماید.


این در متن اعتقاد ماست که قرآن ختم رسالت بود و در غدیر معرفی شد.
و غدیر ختم ولایت بود که در قرآن معرفی شد.

ما معتقدیم که قرآن قانون نامه ابدی اسلام بود که غدیر ضامن ابدیت آن شد
و غدیر معرف ابدی مجریان قانون الهی بود که با قرآن ضمانت شد

در تفکر ما قرآن اساس نامه دین است که در جای جای اعتقاد و اخلاق و عمل ما پرونده دارد
و غدیر ریشه معنویت ماست که اندیشه و رفتارمان را در دایره روحانی خود جای داده است

بیش از صد آیه از قرآن در خطابه مفصل غدیر وجود دارد!
استناد به این مقدار از آیات قرآن در هیچ یک از خطابه های پیامبر و ائمه(ع) به وقوع نپیوسته،
و بایسته تحقیقی خاص درباره آن است تا جهت گیری ها و محتوای آیات مزبور مورد بررسی قرار گیرد.


در بیشتر نوشته های مربوط به غدیر، دو آیه معروف:
یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک.
الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا

به عنوان دو آیه مربوط به غدیر مطرح است.

اما وقتی به داستان اعتراض "حارث فهری" در متن واقعه غدیر برمی خوریم متوجه می شویم که دو آیه
"و اذ قالوا اللهم ان کان هذا هوالحق من عندک فامطر علینا حجارة من السماء او ائتنا بعذاب الیم"
«و «سأل سائل بعذاب واقع»

نیز مستقیما درباره غدیر نازل شده است.

در خطابه پیامبر(ص) در غدیر، 65 آیه مورد استناد قرار گرفته و 35 آیه در متن سخنرانی تفسیرشد
ه است.
علاوه بر این، شان نزول و تفسیر آیات بسیاری از قرآن در مورد غدیر است که توسط ائمه(ع) بیان شده است.

نزول بیش از دویست آیه قرآن در سفر حجه الوداع، از اول خروج از مدینه تا بازگشت، در کنار صد آیه در متن خطابه غدیر، احساس اعجاب انگیزی در انسان به وجود می آورد.

معرفی امیرالمومنین(ع) بر فراز منبر غدیر و در اوج خطابه پیامبر(ص) با یک نشانه قرآنی آغاز شد.
آن حضرت فرمود:

فوالله! لن یبین لکم زواجره و لن یوضح لکم تفسیره الا الذی انا آخذ بیده و مصعده الی و شائل بعضده و رافعه بیدی و معلمکم ان من کنت مولاه فهذا علی مولاه

به خدا قسم! هیچ کس باطن قرآن را برای شما بیان نمی کند و تفسیر آن را برایتان روشن نمی نماید مگر این کسی که دست او را می گیرم و او را بالا می برم، و من بازوی او را می گیرم و با دو دستم او را بلند می کنم!
به شما اعلام می نمایم که هرکس من مولای اویم این علی مولا و صاحب اختیار اوست.

برگرفته از کتاب غدیر در قرآن، قرآن در غدیر نوشته محمدباقر انصاری






تاریخ : جمعه 92/7/26 | 10:31 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()
تاریخ : سه شنبه 92/7/16 | 7:20 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()
تاریخ : سه شنبه 92/7/16 | 7:18 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()
تاریخ : سه شنبه 92/7/16 | 7:17 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.