این مجموعه کلید ها و نکات بسیار ارزشمند است که از سخنان یا کتب حضرت آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی (روحی فداه) و شاگرد اعظم ایشان مربی نفوس حضرت آیت الله صمدی آملی ( حفظه الله ) اخذ شده است.امید است خوانندگان گرامی را مورد پسند افتد. لازم به ذکر است از آنجا که نکات دارای سنگینی مفهومی است تاملی مضاعف را می طلبد.
در پایان از دوست عزیز آقای فرهاد و وبلاگ بیکرانه وجود قدر شناسی می شود.
قوله سبحانه : انا لا نضیع اجر من احسن عملا
کلید (1)
ما کاری برتر از خود شناسی و خدا شناسی نداریم
موجودی برتر و بزرگتر از انسان نیست
ارزش هرکسی به اندازه آرمان اوست
علت ترس از مرگ ترس از خود است
اگر انسان را به صورت کتاب در آورند می شود قرآن و به عکس
حیوانات تمثلات ملکات انسانها هستند
هفت در جهنم پنج حس ما بعلاوه قوه خیال و وهم ما هستند اگر تحت تدبیر و فرمان عقل نباشند
هشت در بهشت عبارتند از عقل و هفت مدرک وهم و خیال و پنج حس ما اگر در تحت فرمان عقل باشند
خوراک بیش از ضرورت بلاهت زا و فتنه انگیز است
همه آفریده ها برای انسان در کارند
انسان جدولی از دریای بیکران هستی است که با همه موجودات مرتبط است
اگر انسان خود را به تباهی نکشاند هیچ کسی نمی تواند او را تباه سازد
دانش آب حیات ارواح است
خواب راهی برای اتصال به عالم غیب است
علم مشخص روح و عمل مشخص بدن اخروی انسان است
همنشین از همنشین خو می گیرد چه خوب که این همنشین انسان خدا باشد
فلسفه حرف می آورد و عرفان سکوت
موجودی برتر و بزرگتر از انسان نیست
ارزش هرکسی به اندازه آرمان اوست
علت ترس از مرگ ترس از خود است
اگر انسان را به صورت کتاب در آورند می شود قرآن و به عکس
حیوانات تمثلات ملکات انسانها هستند
هفت در جهنم پنج حس ما بعلاوه قوه خیال و وهم ما هستند اگر تحت تدبیر و فرمان عقل نباشند
هشت در بهشت عبارتند از عقل و هفت مدرک وهم و خیال و پنج حس ما اگر در تحت فرمان عقل باشند
خوراک بیش از ضرورت بلاهت زا و فتنه انگیز است
همه آفریده ها برای انسان در کارند
انسان جدولی از دریای بیکران هستی است که با همه موجودات مرتبط است
اگر انسان خود را به تباهی نکشاند هیچ کسی نمی تواند او را تباه سازد
دانش آب حیات ارواح است
خواب راهی برای اتصال به عالم غیب است
علم مشخص روح و عمل مشخص بدن اخروی انسان است
همنشین از همنشین خو می گیرد چه خوب که این همنشین انسان خدا باشد
فلسفه حرف می آورد و عرفان سکوت
کلید (2)
نتیجه دانش عمل بی ریا انجام دادن است
دانشی که به بیان نیاید مانند گنجی است که آنرا انفاق نکنند
علم بر سر تاج است و مال بر گردن غل
همه چیز چون زیاد شود خوار و ارزان گردد مگر علم که هرچه بیشتر شود عزیزتر باشد
دانش گنجی است بزرگ که از بین نمی رود
دانشمند کسی است که از فراگرفتن دانش به ستوه نمی آید
تمام افکار خود را روی کاری که انجام می دهید متمرکز کنید پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند
هیچ وقت چیزی را خوب نفهمیده ای مگر آنکه بتوانی آنرا برای مادر بزرگ خود توضیح بدهی
آنکه می تواند انجام می دهد و آنکه نمی تواند انتقاد می کند
دانشی که به بیان نیاید مانند گنجی است که آنرا انفاق نکنند
علم بر سر تاج است و مال بر گردن غل
همه چیز چون زیاد شود خوار و ارزان گردد مگر علم که هرچه بیشتر شود عزیزتر باشد
دانش گنجی است بزرگ که از بین نمی رود
دانشمند کسی است که از فراگرفتن دانش به ستوه نمی آید
تمام افکار خود را روی کاری که انجام می دهید متمرکز کنید پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند
هیچ وقت چیزی را خوب نفهمیده ای مگر آنکه بتوانی آنرا برای مادر بزرگ خود توضیح بدهی
آنکه می تواند انجام می دهد و آنکه نمی تواند انتقاد می کند
کلید (3)
عالم ذر : فرقان کثرت از متن قرآن وحدت در قلب لیله القدر است
تا دهن بسته نگردد دل باز نشود
نبوت تشریعی ختم شده است ولیکن نبوت انبایی ادامه دارد
حضرت الیاس - حضرت خضر - حضرت عیسی - و... نیز هنوز با حفظ همین بدن عنصری زنده اند
غیبت در عالم اصل است و همه پیامبران گذشته هم غیبت داشته اند
انجیل برنابا را در قرن 16 اسقفی به نام ژامرینو در کتابخانه پاپ یافت در این انجیل تصریح شده است که حضرت عیسی مصلوب نشده است و عیسی پسر خدا نیست و در چند جای آن بشارت به پیامبر اسلام داده شده است این انجیل در قرن 18 از زبان اسپانیایی به انگلیسی ترجمه شده و در سال 1908توسط دکتر خلیل سعادت به عربی و نهایتا توسط علامه سردار کابلی معروف به فارسی ترجمه شده و فایل الکترونیکی آن در اینترنت موجود است.
عالم علم انباشته روی هم
قبر معنای عمیقتری دارد و آن این است که بدن ما در هر نشئه ای قبر ما است
شب و روز نیز معنای عمیق تری دارد . با مراتب انسان تعیین می شود مرتبه روح نسبت به مرتبه قلب روز است و مرتبه قلب نسبت به وهم روز است و وهم نسبت به خیال و خیال نسبت به حس روز است و برعکس مرتبه قلب نسبت به روح لیل است و مرتبه وهم نسبت به قلب و خیال نسبت به وهم و حس نسبت به خیال شب است مرتبه بالاتر حقیقت است و مرتبه پایین تر رقیقت آن
تا دهن بسته نگردد دل باز نشود
نبوت تشریعی ختم شده است ولیکن نبوت انبایی ادامه دارد
حضرت الیاس - حضرت خضر - حضرت عیسی - و... نیز هنوز با حفظ همین بدن عنصری زنده اند
غیبت در عالم اصل است و همه پیامبران گذشته هم غیبت داشته اند
انجیل برنابا را در قرن 16 اسقفی به نام ژامرینو در کتابخانه پاپ یافت در این انجیل تصریح شده است که حضرت عیسی مصلوب نشده است و عیسی پسر خدا نیست و در چند جای آن بشارت به پیامبر اسلام داده شده است این انجیل در قرن 18 از زبان اسپانیایی به انگلیسی ترجمه شده و در سال 1908توسط دکتر خلیل سعادت به عربی و نهایتا توسط علامه سردار کابلی معروف به فارسی ترجمه شده و فایل الکترونیکی آن در اینترنت موجود است.
عالم علم انباشته روی هم
قبر معنای عمیقتری دارد و آن این است که بدن ما در هر نشئه ای قبر ما است
شب و روز نیز معنای عمیق تری دارد . با مراتب انسان تعیین می شود مرتبه روح نسبت به مرتبه قلب روز است و مرتبه قلب نسبت به وهم روز است و وهم نسبت به خیال و خیال نسبت به حس روز است و برعکس مرتبه قلب نسبت به روح لیل است و مرتبه وهم نسبت به قلب و خیال نسبت به وهم و حس نسبت به خیال شب است مرتبه بالاتر حقیقت است و مرتبه پایین تر رقیقت آن
کلید (4)
دنیا حقیقتی است که تمام کثرات متضاد را کنار هم قرار می دهد و در ما بدن ما است
طبیعت مقام جمعی است رابط و جامع بین همه کثرات که ضد هم هستند می باشد
جز بیکرانه درون انسان نه جایی برای رفتن هست و نه چیزی برای جستن
اگر روزی 8 ساعت بخوابیم در سال 121روز در خواب بوده ایم و اگر متوسط عمر انسان را 70 سال بگیریم بیش از 23 سال آن را در خواب خواهیم بود پس باید برای آن فکری کرد
محال به ذهن انسان نمی آید
علم تشریح دار وجود است
در عالم 3 کتاب داریم 1) کتاب قرآن کریم 2) کتاب شهادت 3) کتاب غیبت شهادت امام حسین (ع) فاتحه الکتاب کتاب شهادت است و غیبت امام زمان فاتحه الکتاب کتاب غیبت
بعضی از اسرار نظام هستی بگونه ای است که هرچه در باره آن گفته شود مجهولات بیشتر می شود
حقیقت حجاب ظهور اسم الباطن حق است در این عالم که برای زن است و مرد مظهر اسم اظاهر خدا است
حقیقت علم ِ اسم اعظم الهی است
طبیعت مقام جمعی است رابط و جامع بین همه کثرات که ضد هم هستند می باشد
جز بیکرانه درون انسان نه جایی برای رفتن هست و نه چیزی برای جستن
اگر روزی 8 ساعت بخوابیم در سال 121روز در خواب بوده ایم و اگر متوسط عمر انسان را 70 سال بگیریم بیش از 23 سال آن را در خواب خواهیم بود پس باید برای آن فکری کرد
محال به ذهن انسان نمی آید
علم تشریح دار وجود است
در عالم 3 کتاب داریم 1) کتاب قرآن کریم 2) کتاب شهادت 3) کتاب غیبت شهادت امام حسین (ع) فاتحه الکتاب کتاب شهادت است و غیبت امام زمان فاتحه الکتاب کتاب غیبت
بعضی از اسرار نظام هستی بگونه ای است که هرچه در باره آن گفته شود مجهولات بیشتر می شود
حقیقت حجاب ظهور اسم الباطن حق است در این عالم که برای زن است و مرد مظهر اسم اظاهر خدا است
حقیقت علم ِ اسم اعظم الهی است
کلید (5)
در هر زمانی 4 اوتاد و 40 ابدال و 70 نجباء و 360 تن از صلحا در خدمت امام زمان هستند تا هرکس دست نیاز به سوی حضرت دراز نماید نیازشان را برطرف کنند و به کمال رسانندقرآن سفره خاص رحمت رحیمیه حق است( ماوراء طبیعت رحمت رحیمیه و نشئه طبیعت رحمت رحمانیه است)علم غذای روح انسان استراه کسب قابلیت : گریه و طلباز لطائف این دنیا آن است که هر که کامل شد دشمن پیدا می کندباید اهل درایت و درک بود نه اهل حکایت و نقلنفس در تله دنیا و عقل در تله غیب استعلم جفر علم به حقایق و رموز عالم استسیر و سلوکی ارزش دارد که از جدول وجود امام زمان باشدتا در حد هستیم در غم و غصه ایمخنده پوست است و گریه مغزمسیر علم طوری است که تا انسان اراده می کند پیش رود نظام هستی برایش مزاحمت پیش می آورد تا ببینند به حقیقت تشنه است یا نهقرآن موجودی غیبی از عالم نور و روحانی است که در عالم اجسام و اعراض ظهور کرده استفلسفه تکرار نماز سیر و سیر بهتر و بهتر است
کلید (6)
نفس انسانی مستعد قبول علم از جواهر عقول است و هیچ حجابی از جانب آنان نیست
12مهر ماه شمسی شروع محرم شمسی و 21 مهر ماه عاشورای شمسی است این تاریخ در کل سالها ثابت است
28اسفند هر سال روز عید غدیر خم است
بدن ما در هر عالمی قبر ما است و انسان را عالم ها است
شب قدر یک شب امتدادی است چون زمین کروی است لذا 18تا 24 ماه رمضان در کره زمین شب قدر است و لذا 7 شب ما شب قدر داریم بر حسب اینکه در کدام کشور در روی کره زمین هستیم
آب از این نشئه بالا رود علم می شود لذا اخذ علم در عالم خواب به صورت آب است یا گاها شیر
مراتب وجود عبارتند از حس - خیال - وهم - عقل - قلب - روح - سر و... که انسان توانائی رسیدن و ادراک همه این مراتب را دارد و حیوانات حداکثر تا مرحله وهم می توانند بالا روند.
خیال مرتبه ای است که نفس انسان ادراکات خود را صورتگری می کند و قوه واهمه توانائی ادراک جزئی را به ما می دهد و عقل مقام ادراک احکام کلی هستند و....
12مهر ماه شمسی شروع محرم شمسی و 21 مهر ماه عاشورای شمسی است این تاریخ در کل سالها ثابت است
28اسفند هر سال روز عید غدیر خم است
بدن ما در هر عالمی قبر ما است و انسان را عالم ها است
شب قدر یک شب امتدادی است چون زمین کروی است لذا 18تا 24 ماه رمضان در کره زمین شب قدر است و لذا 7 شب ما شب قدر داریم بر حسب اینکه در کدام کشور در روی کره زمین هستیم
آب از این نشئه بالا رود علم می شود لذا اخذ علم در عالم خواب به صورت آب است یا گاها شیر
مراتب وجود عبارتند از حس - خیال - وهم - عقل - قلب - روح - سر و... که انسان توانائی رسیدن و ادراک همه این مراتب را دارد و حیوانات حداکثر تا مرحله وهم می توانند بالا روند.
خیال مرتبه ای است که نفس انسان ادراکات خود را صورتگری می کند و قوه واهمه توانائی ادراک جزئی را به ما می دهد و عقل مقام ادراک احکام کلی هستند و....
کلید (7)
بزرگترین ذکر نظام هستی علم است
دم به دم که علم بدست می آوری قوه خیال تطهیر می شود
تمام علوم دانشگاهی فهم کلمات نظام هستی است
یکی از اسرار عبادات ارتباط دلهاست
شرف شمس 19 فروردین هرسال و ساعت خاصی از آن است و نوشته هایی که بروی انگشتر حک می کنند چون با قلم آهنی است آنرا بی اثر می کند لذا حروف عالیات را باید با قلم غیر آهنی نوشت تا اثر داشته باشد.طرز نوشتن آن نیز دستور خاصی دارد
انسان را مقام لایقفی است
کسانی که از امام و امامت باخبرند مظهر امامند که از نظرها غائبند
کسی که برای خدا دانش آموزد و بکار بندد و به دیگران یاد دهد در ملکوت آسمانها عظیم خوانده می شود ( این چنین کسی ایت الله العظمی فی السماء است )
جهان خلقت با اسماء حسنای الهی اداره می شود نه انسان و نه جهان با ذات الهی ارتباط ندارد آنچه ظهور حق است به نام وجه الله از راه اسماء حسنای الهی است
سحر وقت مسافرت رهروان است و نسیم آن چون دم عیسوی علاج بیماران
دم به دم که علم بدست می آوری قوه خیال تطهیر می شود
تمام علوم دانشگاهی فهم کلمات نظام هستی است
یکی از اسرار عبادات ارتباط دلهاست
شرف شمس 19 فروردین هرسال و ساعت خاصی از آن است و نوشته هایی که بروی انگشتر حک می کنند چون با قلم آهنی است آنرا بی اثر می کند لذا حروف عالیات را باید با قلم غیر آهنی نوشت تا اثر داشته باشد.طرز نوشتن آن نیز دستور خاصی دارد
انسان را مقام لایقفی است
کسانی که از امام و امامت باخبرند مظهر امامند که از نظرها غائبند
کسی که برای خدا دانش آموزد و بکار بندد و به دیگران یاد دهد در ملکوت آسمانها عظیم خوانده می شود ( این چنین کسی ایت الله العظمی فی السماء است )
جهان خلقت با اسماء حسنای الهی اداره می شود نه انسان و نه جهان با ذات الهی ارتباط ندارد آنچه ظهور حق است به نام وجه الله از راه اسماء حسنای الهی است
سحر وقت مسافرت رهروان است و نسیم آن چون دم عیسوی علاج بیماران
کلید (8)
دعا وقتی مستجاب است که مطابق چینش و بافت نظام هستی باشد
در حرکت موجودات عالم هر مرحله قبلی نسبت به مرحله بعدی مرگ و موت است به این معنی که موجود به تدریج یکسری تعلقات مربوط به مرحله قبل و رتبه دانی را رها می کند و به سوی مرتبت عالی پیش می رود نظیر سیب که به جایی می رسد که باید تعلق و رابطه اش را با درخت قطع کند
همانطور که برای شنا در اقیانوس های عمیق بایستی از شنا در استخر های کوچک آغاز کرد تا به تدریج آمادگی برای شنا در عمق آبها پیدا شود برای دستیابی به حاق حقایق هستی و شناخت حضوری واقعیت ها نیز بایستی ابتدا عقل را با برهان و استدلال و علوم حصولی ورزیده کرد تا به تدریج شرایط شناخت حضوری برای نفس و دل فراهم گردد لذا فلسفه و شناخت های حصولی شرط معد برای عرفان و شناخت حضوری حقایق دارند
در این عالم همه چیز تعجب آور است و چیزی که تعجب آور نباشد نیست
اصولا جهان چیزی جز ذات حق و جلوه او نیست وحقیقتا در عالم هستی غیر از او چیزی موجود نیست هستی او جایی برای غیر باقی نگاشته است
هر حرکتی در عالم من امر رب است این چشم نیست که می بیند در حقیقت این نفس و روح است که با ابزار چشم مشاهده می کند و با دید عمیقتر خود روح نیز فاعل حقیقی نیست این خدا است که فاعل است نفس اگر فعلی انجام می دهد و عنوان فاعل پیدا می کند در طول فاعلیت خدا است
فرق علم و معرفت : در واژه معرفت ذهول و نابودی نیز لحاظ شده است یعنی ممکن است از بین برود و آثار آن نیز محو شود اما علم با نابودی سازگار نیست علم آن آگاهی است که پایدار و استوار استلذا به خداوند عالم اطلاق می شود ولی عارف گفته نمی شود
کلماتی که اخذ می کنیم جزء وجودمان می شوند
خداوند کتابی بزرگتر از انسان ننوشته است
در بهشت هم اختلاف هست و لیکن نوع آن با اینجا متفاوت است در آنجا هریک از بهشتیان میخواهد دیگری را بالابرد به عکس نوعا اینجا
در حرکت موجودات عالم هر مرحله قبلی نسبت به مرحله بعدی مرگ و موت است به این معنی که موجود به تدریج یکسری تعلقات مربوط به مرحله قبل و رتبه دانی را رها می کند و به سوی مرتبت عالی پیش می رود نظیر سیب که به جایی می رسد که باید تعلق و رابطه اش را با درخت قطع کند
همانطور که برای شنا در اقیانوس های عمیق بایستی از شنا در استخر های کوچک آغاز کرد تا به تدریج آمادگی برای شنا در عمق آبها پیدا شود برای دستیابی به حاق حقایق هستی و شناخت حضوری واقعیت ها نیز بایستی ابتدا عقل را با برهان و استدلال و علوم حصولی ورزیده کرد تا به تدریج شرایط شناخت حضوری برای نفس و دل فراهم گردد لذا فلسفه و شناخت های حصولی شرط معد برای عرفان و شناخت حضوری حقایق دارند
در این عالم همه چیز تعجب آور است و چیزی که تعجب آور نباشد نیست
اصولا جهان چیزی جز ذات حق و جلوه او نیست وحقیقتا در عالم هستی غیر از او چیزی موجود نیست هستی او جایی برای غیر باقی نگاشته است
هر حرکتی در عالم من امر رب است این چشم نیست که می بیند در حقیقت این نفس و روح است که با ابزار چشم مشاهده می کند و با دید عمیقتر خود روح نیز فاعل حقیقی نیست این خدا است که فاعل است نفس اگر فعلی انجام می دهد و عنوان فاعل پیدا می کند در طول فاعلیت خدا است
فرق علم و معرفت : در واژه معرفت ذهول و نابودی نیز لحاظ شده است یعنی ممکن است از بین برود و آثار آن نیز محو شود اما علم با نابودی سازگار نیست علم آن آگاهی است که پایدار و استوار استلذا به خداوند عالم اطلاق می شود ولی عارف گفته نمی شود
کلماتی که اخذ می کنیم جزء وجودمان می شوند
خداوند کتابی بزرگتر از انسان ننوشته است
در بهشت هم اختلاف هست و لیکن نوع آن با اینجا متفاوت است در آنجا هریک از بهشتیان میخواهد دیگری را بالابرد به عکس نوعا اینجا
تاریخ : پنج شنبه 91/12/10 | 4:36 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()