سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سختی‏های اسارت، رقیه علیهاالسلام را به شدت می‏رنجاند و او یک‏سره بهانه بابا را می‏گرفت، شبی در خرابه شام و در خواب، پدر را دید، چون از خواب برخاست و چشم گشود، خود را در خرابه یافت و از پدر نشانی ندید. از عمه سراغ پدر را گرفت و زینب علیهاالسلام بسیار گریه کرد و رقیه علیهاالسلام نیز با عمه گریست. آن شب باز صدای عزاداری زنان اهل بیت بلند شد؛ مجلسی که نوحه سرایش رقیه علیهاالسلام بود. از سر و صدای اهل بیت، یزید از خواب بیدار شد و پرسید چه خبر است؟ به او خبر دادند که کودکی سراغ پدرش را گرفته است. یزید دستوری داد، سر پدرش را برای او ببرند.
این دستور یزید نشان از رذالت و شقاوت طینت او بود و برگی دیگر از دفتر مظلومیت‏های بی‏شمار اهل بیت را گشود.





تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:45 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()
هنگامی که در خرابه شام، سر پدر را نزد رقیه علیهاالسلام آوردند، آن دختر کوچک بسیار گریست و سخنانی بر زبان آورد که شیون اهل بیت علیه‏السلام را بلند کرد و آتش بر دل زینب علیهاالسلام نشاند:
پدر جان! کدام سنگ دلی سرت را برید و محاسن تو را به خون پاکت خضاب کرد؟
پدر جان! چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد؟ پس از مادر از غم فراق او به دامان تو پناه می‏آوردم و محبت او را در چشم‏های تو سراغ می‏گرفتم، اکنون پس از تو به دامان که پناه برم؟
پدر جان! پس از تو چه کسی نگهبان دختر کوچکت خواهد بود، تا این نهال نو پا به بار بنشیند؟
پدر جان! پس از تو چه کسی غم خوار چشم‏های گریان من خواهد بود؟
پدر جان! در کربلا، مرا تازیانه زدند، خیمه‏ها را سوزاندند، طناب بر گردن ما انداختند و بر شتر بی‏حجاز سوار کردند و ما را اسیران از کوفه به شام آوردند.





تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:44 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()

فصل چهارم: وفات حضرت رقیه ‏علیها السلام در شام‏

شام در گذر تاریخ‏
این که شام به معنای شمال است و دلیل این نام‏گذاری، قرار گرفتن آن در سمت شمال قبله است. هم‏چنان‏ که یمن به معنای راست از آن جهت به این اسم، نام‏گذاری شده است که در سمت راست قبله قرار دارد. علت دیگری نیز که برای نام‏گذاری شام گفته ‏اند آن است که: سام بن نوح بر آن سرزمین حکومت می‏ کرد و هنگام برگرداندن آن واژه به عربی، به شام تبدیل شده است.(28)
این سرزمین در دوران باستان شامل کشورهای کنونی سوریه، لبنان، فلسطین و بخش‏ هایی از اردن می‏ شد که پس از جنگ جهانی اول و در پی تقسیم ‏بندی‏ های کشوری و سیاست‏ های تفرقه افکن انگلستان و فرانسه، به صورت کشورهای کنونی درآمد.
امپراتوری روم در سال 63 میلادی، شام را به تسخیر خود درآورد که پس از تجزیه دولت روم به دو بخش روم شرقی و غربی در سال 395 میلادی، شام جزو قلمرو امپراتوری روم شرقی (بیزانس) گردید. البته سیطره بیزانس بر شام به تدریج کم رنگ شد و سرانجام در قرن هفتم میلادی به دست مسلمانان افتاد.(29)
ریشه پیوندهای خاص این سرزمین با تاریخ اسلام، به سال‏ های پیش از فتح دمشق باز می‏گردد. پیامبر اکرم‏ صلی الله علیه و آله در دوران نوجوانی و جوانی به همراه عمویش، ابوطالب، به آن سرزمین سفر کرد، ولی هنوز به مقصد نرسیده، رویدادی برای ابوطالب رخ داد که مجبور شد سفرش را نیمه کاره رها سازد و به مکه باز گردد. آن رویداد، خبری بود که بُحیری، راهب بصری درباره پیامبری محمد دوازده ساله به ابوطالب داد و او را از خطر گزند رساندن یهودیان به پیامبر آخرالزمان، برحذر داشت.(30) دومین سفر حضرت محمّد به شام در 25 سالگی‏اش انجام گرفت. ایشان در این سفر، سرپرستی کاروان تجاری حضرت خدیجه را بر عهده داشت و با سود خوبی نیز بازگشت.(31)
پس از تحکیم پایه‏ های اسلام در جزیرة العرب، شام در سال‏ 14 هجری برابر با نیمه قرن هفتم میلادی، به تسخیر مسلمانان درآمد و به قلمرو اسلامی پیوست. شام از سال 40 هجری تا سال 132 هجری، پایتخت حکومت بنی‏ امیه بود. در این تاریخ و در پی سقوط بنی ‏امیه که به دست عباسیان و با پشتیبانی ایرانیان انجام پذیرفت، شام اعتبار گذشته ‏اش را از دست داد و بغداد به عنوان پایتخت اعلام گردید.(32)
شام؛ خاستگاه عُقده ‏های کهنه‏

صدر اسلام و از کهن‏ ترین خاستگاه‏ های کینه ‏ورزی دشمنان اسلام به شمار می‏ آید؛ سرزمینی که وطن سرسخت‏ ترین دشمنان اسلام یعنی امیه، ابوسفیان و معاویه است.
داستان این کینه ‏توزی از زمانی آغاز می‏ شود که امیّه در اثر آتش حسادتی که از عمویش، هاشم(33) در وجود پلیدش زبانه می‏ کشید، همیشه با وی دشمنی می‏ کرد. با این حال و با وجود کوشش ‏ها و کار شکنی‏ های زیادی که برای بد نام کردن هاشم به عمل می‏ آورد، روز به روز بر عزّت و بزرگی هاشم در میان مردم، افزوده می‏ شد. سرانجام امیه، عمویش را وادار کرد تا پیش کاهنان عرب روند و هر کدام مورد تحسین آنان قرار گرفتند، زمام امور قبیله را به دست گیرند. بزرگواری هاشم مانع از آن می‏ شد که بر سر قدرت با برادرزاده‏ اش درگیری داشته باشد. از این‏ رو، پیشنهادش را می‏ پذیرد و امیّه شرط می‏ گذارد که هر کس بازنده این جنگ سرد شد، باید از مکه بیرون رود و هر ساله، صد شتر سیاه چشم در روزهای حج قربانی کند.
از حسن اتفاق، کاهن همین که هاشم را می‏ بیند، زبان به مدح وی می ‏گشاید و بدون آغاز رسمی رقابت، هاشم برنده می‏ شود. امیه نیز به ناچار با پرداخت غرامتی سنگین، مکه را به سوی شام ترک گوید و این‏جا نخستین جرقه دشمنی میان دو خانواده بنی‏امیه و بنی‏ هاشم شعله ‏ور می‏ شود. دشمنی و حسادت که تا 130 سال پس از ظهور اسلام ادامه می‏یابد و سبب پیدایش جنایت‏ هایی می‏ گردد که سیاه ‏ترین صفحه‏ های تاریخ را به خود اختصاص داده است.
رقابتی که آن روز از روی حسادت شکل گرفت، افزون بر این که ریشه ‏دار بودن کینه بنی ‏امیه را نسبت به خاندان هاشم روشن می ‏سازد، علل نفوذ امویان را در سرزمین شام تبیین می کند. هم‏چنین آشکار می ‏شود که روابط دیرینه امویان با اهالی این مرز و بوم، زمینه را برای شکل‏ گیری حکومت بنی ‏امیه در این منطقه فراهم ساخته است.(34)
رگه‏ های بزرگی از عقده جاهلی و کینه امویان در دوران زندگانی نخستین پیشوایان معصوم به خوبی هویداست. جنگ‏ های امویان با امیرالمؤمنین علی‏ علیه السلام، تیر باران کردن بدن مسموم امام مجتبی ‏علیه السلام، حادثه دلخراش کربلا، اسارت اهل‏ بیت امام حسین‏ علیه السلام، از همان بغضِ کهنه سرچشمه گرفته است. یزید نیز در مجلس با چوب زدن بر لب و دندان مبارک امام حسین‏ علیه السلام، عقده ‏گشایی می‏ کند و از بغضی چندین ساله چنین پرده برمی‏ دارد:
ای کاش! پدرانم که در جنگ بدر کشته شدند، عجز و زاری قبیله خزرج را می‏ دیدند و در آن حال از شادی فریاد می‏ کشیدند که «دست مریزاد ای یزید!» بنی‏ هاشم با سلطنت بازی کردند و گرنه نه خبری برایشان می‏ آمد و نه وحیی از آسمان نازل می ‏شد. از دودمان خویش نباشم اگر به خاطر آن‏چه محمد انجام داد، از فرزندانش انتقام نگیرم.(35)
ورود به شام‏

اهل‏ بیت ‏علیهم السلام در روز اول ماه صفر وارد شام شده ‏اند، ولی شهید مطهری تاریخ ورود اسیران را به دمشق، روز دوم ماه صفر می‏ داند.(36)
سرزمین شام چهل سال زیر سیطره سلطنت معاویه بود و اهالی آن با شایعه‏ ها و تبلیغات سوء بنی‏ امیه علیه خاندان وحی خو گرفته بودند. از روزی که شامیان به اسلام گرویده بودند، حکمرانان فاسقی هم‏چون معاویه و پسر فاسدش یزید بر آنان حکم می ‏راندند. در واقع، اسلام آنان از بنی ‏امیه به ارث رسیده بود و آنان تربیت‏ یافتگان حکومتی سراسر فساد و تزویر بودند. تا آن‏جا که معاویه، صد هزار نفر از آنان را در جنگ صفین علیه امیرمؤمنان علی‏ علیه السلام شوراند و چنان پرده‏ ای از دورویی و نفاق بر دل آن مردم افکند که امام علی‏ علیه السلام را واجب القتل دانستند و سال‏ ها به او و فرزندانش در بالای منبرها دشنام می‏ دادند.
با چنین شرایطی، اهل‏ بیت‏ علیه السلام وارد شام؛ پایتخت کشور نفاق و کینه می‏ شوند. آنان را از شلوغ‏ترین دروازه شهر وارد می‏ کنند؛ در حالی که صدای مردم به هلهله وشادی بلند است. در شهر، شادی عمومی اعلام شده است و مردم لباس ‏های نو پوشیده ‏اند. زنان دف می‏ زنندو اسیران اهل ‏بیت‏ علیهم السلام از میان شلوغی‏ ها، می‏ گذرند. برای سوزاندن دل اهل ‏بیت‏ علیهم السلام، سرها را پیشاپیش محمل‏ ها می‏ برند. جلوتر از همه، سر علمدار کربلا جلوه می‏ کند و بنابر بعضی نقل‏ها، سر مقدس امام حسین ‏علیه السلام را پشت سر محمل‏ ها وارد می‏ کنند تا مردم به اشتباه بیفتند و کسی از دوستداران، آنان را نشناسد و عیش مردم را بر هم نزند. هتاکی‏ ها شروع می‏ شود؛ پیرزنی به سر بریده حضرت سنگ می‏ زند و مردم که مست هوسرانی و ولنگاری هستند، از او تقلید می‏ کنند.(37) امام سجاد علیه السلام می‏ فرماید:
در شام هفت مصیبت بر ما وارد آوردند که از آغاز اسیری تا پایان بی‏ سابقه بود: ساربانان با کعب نی و تازیانه، ما را از میان جمعیت مطرب گذارندند. نیزه‏ داران با سرها بازی می ‏کردند و نیزه ‏هایشان را در هوا می ‏چرخاندند. گاهی سرها از بالای نیزه‏ ها روی زمین و زیر دست و پای مردم و مرکب‏ ها می ‏افتاد.
زنان شامی از بالای بام ‏ها روی سر ما آتش و خاکستر داغ می ‏ریختند که تکه‏ ای از آن روی عمامه‏ ام افتاد و چون دست‏ه ایم را با زنجیر به گردنم بسته بودند، عمامه ‏ام سوخت و آتش به سرم رسید.
از طلوع آفتاب تا غروب ما را در کوچه ‏ها می‏ گردانیدند و می‏ گفتند «این نامسلمان ‏ها را بکشید!» ما را با یک رشته طناب به هم بسته بودند و از دهلیز خانه یهودیان و مسیحیان می‏ گذارندند و به آنان می‏ گفتند: این‏ ها قاتلان پدران و فرزندان شما هستند، انتقام خودتان را بگیرید! در این لحظه همگی آنان به سوی ما سنگ و چوب پرتاب کردند.
افزون بر آن، ما را به بازار برده فروشان بردند و ما را در معرض فروش قرار دادند. هم‏چنین ما را در خرابه ‏ای جای دادند که روزها از گرما و شب‏ ها از سرما آسایش نداشتیم.(38)
فتحی بدون پیروزی!

انتظار نشسته است؛ پادشاهی که هم‏پیاله‏ اش، میمونی است که جرعه ‏ای خود می‏ نوشد و جرعه‏ ای به او می ‏دهد. هنگام مردن آن میمون نیز در شهر عزای عمومی اعلام می‏ کند و برای او مراسم غسل و کفن و دفن برپا می‏ دارد. پادشاهی که کمتر هُشیار بود و بیت‏ المال را به رامش‏گران و آوازه‏ خوانان اختصاص داده بود.(39)
یزید بالای کاخش می‏ رود تا وضع کاروان و شادی مردمان را تماشا کند. در این هنگام، کلاغی بانگ برداشت (عَرَب، صدای کلاغ را به فال بد می ‏گیرد) و یزید شعری به این مضمون خواند:
وقتی که نور سرها بر برج قصر جیرون بتافت، کلاغ بانگ برمی‏ دارد.
من هم به آن می‏گویم: تو بانگ برآری یا برنیاری، من کار خودم را کردم و طلبم را از محمد گرفتم.(40)
با این که از دروازه ساعات - محل ورود اسیران - تا کاخ یزید فاصله زیادی نبود، ولی کاروان را هنگام طلوع آفتاب وارد کردند که هنگام رسیدن به کاخ یزید، خورشید در حال غروب بود.(41)
اهل‏ بیت‏ علیهم السلام که با ریسمان به هم بسته شده بودند، وارد مجلس یزید شدند. یزید لباس ‏های نو پوشیده بود و شراب می‏ نوشید. او سر بریده حضرت را میان تشتی از طلا گذاشته بود و برای بازداشتن زینب ‏علیها السلام و امام سجاد علیه السلام از سخن گفتن، با چوب به چهره تابناک امام حسین‏ علیه السلام می‏ زد. با این حال ساعتی نگذشته بود که سخنان کوبنده امام سجاد علیه السلام و زینب کبری‏ علیها السلام چنان رسوایی برای یزید و یزیدیان به بار آورد که طعم پیروزی به تلخی گرایید. از این رو، یزید برای نشان دادن هیبت بر باد رفته‏ اش، اسیران بی‏ دفاع را روانه خرابه شام ساخت.
ویرانه ‏ای مهمان سرا

پرشکوه و بلند آوازه خود در مجلس یزید، از فاجعه روز عاشورا پرده برداشت، وجدان‏ های غافل و خواب آلوده، اندکی به خود آمد و جوش و خروشی در مردم پدیدار گشت. سخنان روشن‏گرانه زینب‏ علیها السلام و امام سجاد علیه السلام، اساس تفکر در حادثه کربلا را در ذهن‏ ها بنا نهاد و حاضران مجلس، تا اندازه ‏ای حقیقت را دریافتند.
یزید با دیدن اوضاع نابسامان دربارش، زادگان را از کاخ بیرون راند و در خرابه‏ای جای داد که سقفی نداشت و دیوار آن ترک برداشته بود، به‏گونه‏ای که اهل‏بیت می‏ترسیدند دیوار بر سرشان خراب شود. روزها از شدت گرماو شب‏ها از سوز سرما در آن خرابه خواب نداشتند و تشنگی و گرسنگی و خطر درندگان آن ‏ها را تهدید می‏ کرد.(42)
براساس پژوهشی که در زمینه تاریخ وقایع عاشورا به عمل آمده است، روز شهادت امام حسین ‏علیه السلام در عاشورای سال 61 هجری، با بیست و یکم مهرماه سال 50 شمسی برابر بوده است. با به حساب آوردن ورود اهل‏ بیت ‏علیهم السلام به شام که در اول صفر همان سال بوده است، نتیجه می‏ گیریم که اهل‏ بیت‏ علیهم السلام اواخر آبان ماه یا اوایل آذر در شام بوده‏ اند و طبیعی است که سردی هوا در این ماه‏ ها موجب آزار آنان می‏ گشته است.(43)
اسیران عزادار، روزها به عزاداری و گریه بر مصیبت‏ ها می‏ پرداختند و این گونه مردم را از فجایع کربلا آگاه می‏ ساختند و از چهره کریه عاملان آن فجایع هولناک، پرده برمی‏ داشتند. شیخ صدوق‏ رحمهم الله می ‏نویسد: «یزید دستور داد اهل‏بیت امام حسین‏ علیه السلام را همراه امام سجاد علیه السلام در خرابه‏ ای زندانی کنند. آن ‏ها در آن‏جا نه از گرما در امان بودند و نه از سرما؛ به‏ گونه‏ ای که بر اثر نامناسب بودن آن محل و گرما و سرمای هوا، صورت‏ هایشان پوست انداخته بود.»(44)
در میان ناله و اندوهِ بانوان رها شده از زنجیر ستم، کودکان مظلومی به چشم می‏ خوردند. آنان در حالی که گرسنه بودند، هر روز عصر با لباس‏ های کهنه جلوی در خرابه صف می ‏کشیدند و مردم شام را که دست کودکانشان را گرفته بودند و با آذوقه به خانه‏ هایشان برمی ‏گشتند، غریبانه تماشا می‏ کردند و آه حسرت می‏ کشیدند. دامان عمه را می‏ گرفتندو می‏ پرسیدند: «عمه! مگر ما خانه نداریم؟ پدران ما کجا هستند؟» حضرت زینب‏ علیها السلام نیز برای تسلای دل کوچک و غم‏دیده آنان می ‏فرمود: «چرا عزیزانم! خانه شما مدینه است و پدرانتان به سفر رفته ‏اند»






تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:41 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()

فصل سوم: همراه با رقیه ‏علیها السلام، همگام با اسیران‏

غارت خیمه‏ ها
خیمه‏ ها و غارت موجودی آن ‏ها و ربودن وسایل و تجهیزات شهیدان حتی ناچیزترین اشیای شخصی آنان است. دشمنان دسته جمعی به خیمه‏ ها هجوم بردند و به چپاول آن‏ ها پرداختند، تا آن جا که چادرهایی را که بانوان حرم به کمر بسته بودند کشیدند و ربودند.(15) در میان اشیای غنیمتی که از شهیدان کربلا به یغما رفت، پیراهنی از حضرت سیدالشهدا علیه السلام بود که بنابر نقل امام صادق ‏علیه السلام، جای 33 یا 34 ضربه شمشیر و نیزه دشمن بر آن دیده می‏ شد.(16)
در تاریخ آمده است که وقتی لشکر به سوی خیمه‏ گاه هجوم برد، کودکان از شدت وحشت بیرون دویدند. در این میان، بعضی از آنان زیر دست و پای اسب‏ ها افتادن و به شهادت رسیدند که یکی از آن‏ ها عاتکه، دختر حضرت مسلم بن عقیل‏ علیه السلام بود.(17) بعضی دیگر که سر راه سواران قرار گرفته بودند، به شدت آسیب دیدند که حضرت رقیه ‏علیها السلام نیز در میان آنان بود. فاطمه صغری‏ علیها السلام یکی از دختران امام حسین‏ علیه السلام می‏ گوید: «من کنار خیمه‏ ها ایستاده بودم و بدن‏ های چاک چاک شهیدان را نگاه می‏ کردم که سواران دشمن به تاختن بر بدن‏ های بی‏سر آن‏ ها پرداختند. در این فکر بودم که سرانجام چه بر سر ما می‏ آید؛ آیا ما را نیز می ‏کشند یا به اسیری می ‏برند؟ در همین لحظه دیدم سواری به سرعت به طرف ما می‏ آید. او با کعب نیزه ‏اش به آن‏ ها می‏زد و چادر و روسری ‏های آنان را می‏ کشید و می ‏برد. آن‏ ها می‏ گریختند و با فریاد کمک می ‏خواستند. من از ترس می ‏لرزیدم و به سوی عمه ‏ام، ام ‏کلثوم پناه بردم ناگهان دیدم یکی از آن‏ ها به طرف من می ‏آید. خواستم از چنگ او فرار کنم، ولی او به من رسید و با نیزه ‏اش به شانه ‏ام زد. من به صورت بر زمین افتادم. دستش را به سمت من دراز کرد، گوشواره ‏ام را کشید و مقنعه ‏ام را نیز ربود. خون از گوشم جاری گشت و از هوش رفتم.
وقتی به هوش آمدم، دیدم عمه ‏ام زینب‏ علیها السلام با گریه مرا از زمین بلند کرد و گفت: برخیز دخترم! برخیز به خیمه برویم. گفتم: عمه جان! آیا چیزی داری که من سرم را از دید نامحرمان بپوشانم؟ با گریه گفت: عزیزم! عمه نیز مانند توست. به خیمه رفتیم. همه چیز را برده بودند و برادر بیمارم امام سجاد علیه السلام، با صورت روی زمین افتاده بود و توان بلند شدن نداشت. ما بر او می‏ گریستیم و او بر ما».(18)
در این تاخت و تاز وحشیانه، چند زن و کودک از شدت ترس و گرسنگی و افتادن زیر سم اسب مهاجمان از بین می‏ روند که شمار آنان چهار نفر ذکر شده است. آنان عبارت بودند از: عاتکه؛ دختر مسلم ‏علیه السلام (که هفت سال بیشتر نداشت)، سعد و عقیل، برادرزاده ‏های مسلم‏ علیه السلام و دو زن به نام‏ های ام الحسن و ام الحسین از نزدیکان امام حسن مجتبی ‏علیه السلام.
آتش در حرم‏

آتش زنند. امام سجاد علیه السلام برای حفظ جان زنان و کودکان فرمود همگی به سوی بیابان پراکنده شوند. اهل حرم در حالی که فریاد می‏ کشیدند، از خیمه‏ های آتش گرفته بیرون دویدند. در این میان، حضرت زینب‏ علیها السلام نگرانِ حال امام سجاد علیه السلام بود؛ چون نمی‏ توانست حرکت کند و از بیماری به خود می‏ پیچید.
یکی از سربازان دشمن می‏ گوید: «بانوی بلند قامتی را کنار خیمه ‏ای دیدم، در حالی که آتش در اطراف او زبانه می‏ کشید، و او نگران و پریشان به این سو و آن‏سو می ‏رفت. گاه به آسمان نگاه می‏ کرد و از شدت ناراحتی، دست‏ هایش را به هم می‏ زد و گاه وارد خیمه می‏ شد و بیرون می‏ دوید. شتابان به سمت او رفتم و گفتم: چرا مثل دیگران فرار نمی‏ کنی؟ گفت:در خیمه بیماری دارم که قدرت فرار کردن ندارد. چگونه او را تنها گذارم؟»(19)
حمید بن مسلم یکی دیگر از سربازان می‏ گوید: «در این میان دختر خردسالی را دیدم که دامنش آتش گرفته بود و با پریشانی فریاد می‏ کشید و می‏ دوید. به سویش رفتم تا آتش دامنش راخاموش کنم، ولی او که گمان کرد می‏ خواهم به او آزاری برسانم، پا به فرار گذاشت. به سویش دویدم، او را گرفتم و آتش دامنش را خاموش کردم. غریبانه در من نگریست و پرسید: ای مرد! راه نجف از کدام سمت است؟ گفتم: چرا می‏ پرسی؟ گفت: آخر من یتیمم! می‏ خواهم به قبر جدم علی‏ علیه السلام پناه ببرم.»(20)
به یاد لب‏ های خشکیده پدر

دادند که 23 کودک در حرم باقی ‏مانده ‏اند و از شدت تشنگی در خطر مرگ هستند. عمر سعد اجازه داد که به آنان آب دهند. سربازان، مشک‏ های آب را به حرم بردند و یکایک آنان را سیراب کردند.
وقتی نوبت به حضرت رقیه‏ علیها السلام رسید، ظرف آب را از دست سرباز گرفت و دوان دوان به طرف قتلگاه حرکت کرد. یکی از سپاهیان از او پرسید: به کجا می ‏روی؟ حضرت رقیه‏ علیها السلام پاسخ داد: وقتی پدرم به میدان می‏ رفت تشنه بود، می‏ خواهم پیدایش کنم و این آب را به او بدهم. او گفت: آب را خودت بخور! پدرت بالب تشنه کشته شد. حضرت رقیه ‏علیها السلام از شنیدن این خبر گریان شد و فرمود: پس من هم می‏ خواهم تشنه باشم.(21) براساس این نقل، حضرت رقیه‏ علیها السلام در این لحظه از شهادت پدر آگاه می‏ شود، ولی بنابر بعضی نقل‏ های دیگر، او از شهادت پدر بی‏ اطلاع بوده است.
این مطلب در مفاتیح الغیب ابن جوزی به شکل دیگری نقل شده است: صالح بن عبداللَّه گوید: وقتی خیمه‏ ها را آتش زدند، اهل بیت از خیمه‏ های آتش گرفته بیرون دویدند. در این میان، دختر خردسالی را دیدم که گوشه لباسش آتش گرفته بود و سرآسیمه به این سو و آن سو می‏ دوید و به شدت گریه می‏ کرد. من از دیدن این صحنه بسیار ناراحت شدم و دلم سوخت و برای خاموش کردن لباسش به طرف او تاختم. او همین که صدای پای اسب مرا شنید، پریشان‏ تر شد و از دست من فرار کرد. من به طرفش رفتم و گفتم: دختر جان! قصد آزارت را ندارم، بایست! به ناچار با دلهره ایستاد. از اسب پیاده شدم و آتش جامه ‏اش را خاموش کردم و او را نوازش کردم. دخترک از این ابراز محبت، با من احساس انس کرد و گفت: ای مرد! لب‏ هایم از تشنگی کبود شده است، یک جرعه آب به من می‏ دهی. با شنیدن این سخن قلبم به درد آمد، به سرعت ظرفی را پر از آب کردم و به دستش دادم. آب را گرفت، آهی کشید و به راه افتاد. از او پرسیدم: به کجا می‏ روی؟ گفت: خواهرم از من تشنه ‏تر است. آب را برای او می‏ برم. گفتم: نترس دختر جان! به همه آب داده ‏ایم. خودت بخور! گفت: ای مرد! پدرم وقتی به میدان می‏ رفت تشنه بود، آیا به او آب دادند یا نه؟ گفتم: نه به خدا! تا دم آخر می‏ گفت جگرم از تشنگی می‏سوزد، به من جرعه آبی بدهید، ولی کسی به او آب نداد. وقتی دخترک این سخنان را شنید، بغض گلویش را گرفت و آب ننوشید. بعضی از بزرگان گفته‏ اند او حضرت رقیه بنت الحسین‏ علیه السلام بوده است.»(22)
زبان دردمندی رقیه‏ علیها السلام‏

کاروانی مرکب از چهل شتر برهنه، به دروازه کوفه رسید، فرمان دادند که کاروان را بیرون شهر نگاه دارند و فردا آنان را وارد شهر کنند. سپاهیان خیمه‏ های خود را به پا می‏ کنند و بساط غذا می‏ گسترانند، ولی زنان و کودکانِ گرسنه را در برهوت، گرسنه و بی‏ سرپناه نگاه می ‏دارند. بانوان در آن شب، کودکانِ خود را گرسنه می‏ خوابانند و صبح روز دوازدهم، دروازه شهر را می‏ گشایند و سرها برفراز نیزه‏ ها بر افراشته می‏ شود.(23)
کودکان با حیرت، مردمی را که برای تماشا آمده بود، می‏ نگریستند. سر بریده امام حسین‏ علیه السلام را جلوی محمل حضرت زینب‏ علیها السلام می‏ برند. حضرت از شدت اندوه سر خود را بر چوبه محمل می‏ کوبد و خون از زیر مقنعه ‏اش جاری می‏ گردد. سپس با اشعاری جان‏سوز، سر بریده برادر را مخاطب قرار می‏ دهد و از بی‏ سر پناهی کودکان سخن می‏ گوید:
ای هلالی که وقتی به کمال رسیدی، به خسوف رفتی و پنهان گشتی.
ای پاره دلم! گمان نمی‏ کردم چنین روزی و چنین مصیبتی را ببینم.
ای برادر عزیزم! با این دخترک خردسال خود سخن بگو که دلش از اندوه گداخته گشته است.
ای برادر! چرا آن دل مهربانت این قدر با ما نامهربان گشته است؟
برادر جان! چقدر برای یتیم خردسال تو سخت است که پدرش را صدا بزند، ولی پدر پاسخ او را ندهد.(24)
رقیه‏ علیها السلام نیز این اشعار جان‏سوز را که زبان دردمندی‏ اش بود، می‏ شنید و سر بریده پدر را خیره خیره تماشا می ‏کرد.
به سوی شام‏

طولانی و طاقت فرسا بود. کودکان خسته و کتک‏ خورده، می‏ بایست پانزده منزلگاه را می‏ پیمودند تا به دیار غم‏ ها برسند.
هوا سوزان بود و آب مشک‏ ها رو به پایان. کاروان ناگزیر به سمت منزلگاه قصر بنی‏ مقاتل رهسپار گردید. و در آن‏جا توقف کرد. یکی از دختران امام حسین‏ علیه السلام از شدت خستگی، به سایه درختی پناه برد و به خواب رفت. کاروان به راه افتاد و او در بیابان جا ماند. خواهرش در میانه راه متوجه شد و به ساربان خبر داد، ولی کاروان بی‏ اعتنا هم‏چنان راه خود را می‏ رفت. سرانجام با التماس فراوان این خواهر، کسی را در پی دخترک فرستادند تا او را به کاروان برساند.
در ادامه راه، کاروان به معدنی رسید که کارگرانش مشغول کار بودند. اهل حرم به دلیل گرسنگی شدید و از روی ناچاری، برای درخواست مقداری آب و غذا به آنان مراجعه کردند، ولی آنان با سنگدلی و ناسزا، بانوان را از آن‏جا راندند. در آن محل، کودک یکی از زنان امام حسین ‏علیه السلام به نام محسن سقط می‏ شود که طفل نشکفته را در همان‏جا به خاک می‏ سپارند.(25)
هنگامی که اهل بیت به شهر پر نفاق و کینه بعلبک می‏ رسند، فرماندار آن‏جا دستور می‏ دهد کودکان شهر برای استهزا و تمسخر اسیران، به پیشواز کاروان روند.(26)
پس از ساعتی، کاروان به نزدیک دیر راهبی نصرانی می‏رسد. ساربانان سنگدل، سرها را از داخل صندوقچه‏ ها بیرون می‏ آورند و بر نیزه‏ ها می‏ کنند. سپس در برابر چشمان کودکان گرسنه، سفره غذا و بساط مستی می‏ گسترند و تا صبح پیاله گردانی می کنند.(27)
کاروان همین‏ گونه راه می‏ پیمود و ساربانان، زنان و کودکانِ معصوم را آزار می‏ دادند. این همه، گوش ه‏ای از دریای بی‏ ساحل اندوه طفلی سه ساله بود که آن را از پشت پنجره باران خورده چشمان معصومش تماشا می‏ کرد. او هماره لحظه ‏ای را انتظار می‏ کشید تا سختی دردهایِ دل کوچکش را با جرعه ‏ای از دیدار چهره خورشیدی پدر درمان کند.






تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:40 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()

فصل اوّل: از زلال غربت‏

سیاه شب را تماشا می‏کرد. شهر در سیّال سیاه «تاریکی» فرو رفته بود. پنجره خانه ‏ای در شهر، گرم انتظار و محو گفت‏وگوی شب با ستارگان بود. نسیم، بر دیواره‏ های آفتاب خورده خانه می‏ وزید. قلب شهر از تنها پنجره باز و روشن خود می‏ تپید و همه به انتظار نشسته بودند که ناگاه صدای گریه نوزادی خجسته، احساس شب را به بازی گرفت. اشک شوق بر گونه ‏ها چکید و لب ‏ها، یک صدا، ترانه لبخند سرودند. مادر تاریخ، کتاب کهن خویش را گشود و بر صفحه ‏ای مبهم از آن، قلم را به تکاپو واداشت.
غنچه ‏ای دیگر، به باغ حسین ‏علیه السلام روییده بود و همه بر گلبرگ رخش، غنچه ‏های عاطفه، نثار می‏ کردند. رقیه ‏علیها السلام در آن شب شکفت، ولی آن صفحه مبهمِ تاریخ، در تاخت و تاز روزها از دفترِ گذار زمان جدا گشت و از حافظه آن ناپدید گردید. در کتابچه کوچک زندگانی رقیه‏ علیها السلام، لحظه روییدنش بدون هیچ سطری، سفید ماند و نام هیچ روزی به عنوان زاد روزش ثبت نشد.
درباره سنّ شریف حضرت رقیه ‏علیها السلام نیز در میان تاریخ نگاران اختلاف نظر وجود دارد. مشهور این است که ایشان، سه یا چهار بهار بیشتر به خود ندیده و در روزهای آغازین صفر سال 61 ه . ق پرپر شده است.
براساس نوشته‏ های بعضی کتاب‏های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه ‏علیها السلام، امّ اسحاق است که پیش‏تر همسر امام حسن مجتبی ‏علیه السلام بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن‏ علیه السلام به عقد امام حسین‏ علیه السلام درآمده است.(1) ایشان از بانوان بزرگ و با فضیلت اسلام به شمار می‏ آید، بنا برگفته شیخ مفید در کتاب الارشاد، کنیه ایشان بنت طلحه است.(2)
نام مادر حضرت رقیه‏ علیها السلام، در بعضی کتاب ‏ها ام جعفر قضاعیّه آمده است، ولی دلیل محکمی در این‏ باره در دست نیست. هم‏چنین نویسنده معالی السبطین، مادر حضرت ‏رقیه ‏علیها السلام را شاه زنان؛ دختر یزدگرد سوم، پادشاه ایرانی معرفی می‏ کند که در حمله مسلمانان به ایران اسیر شده بود. وی به ازدواج امام حسین‏ علیه السلام درآمد و مادر گرامی حضرت سجاد علیه السلام نیز به شمار می‏ آید.(3)
این مطلب از نظر تاریخ ‏نویسانِ معاصر پذیرفتنی نیست؛ زیرا ایشان هنگام تولد امام سجاد علیه السلام از دنیا رفت و تاریخ درگذشت او را 23 سال پیش از واقعه کربلا؛ یعنی در سال 37 ه . ق دانسته ‏اند. امکان ندارد او مادر کودکی باشد که در فاصله سه یا چهار سال پیش از حادثه کربلا به دنیا آمده است. این مسئله تنها در یک صورت قابل حل است که بگوییم شاه زنان کسی غیر از شهربانو - مادر امام سجاد علیه السلام - است.
دیگر فرزندان امام حسین ‏علیه السلام‏

امام حسین ‏علیه السلام در میان تاریخ‏ نویسان، اختلاف نظر وجود دارد. بیشتر آنان، دو دختر به نام ‏های سکینه و فاطمه برای حضرت ذکر کرده ‏اند و برخی دیگر تعداد دختران حضرت را تا هشت نفر نیز شمرده ‏اند. در این جا برخی از دیدگاه ‏ها را بیان می‏ کنیم:
1. علامه ابن‏ شهر آشوب و محمد بن جریر طبری که از تاریخ نویسان بزرگ اسلام هستند، از سه دختر به نام‏ های سکینه، فاطمه و زینب نام برده ‏اند.(4)
2. میرزا حبیب اللَّه کاشانی، شمار پسران حضرت را سیزده تن به نام‏ های علی‏ اکبر، علی اوسط، علی اصغر، محمد، جعفر، قاسم، عبداللَّه، محسن، ابراهیم، حمزه، عمر، زید و عمران دانسته است و تعداد دختران حضرت را هشت نفر می‏داند به نام‏ های: فاطمه کبری، فاطمه صغری، زبیده، زینب، سکینه، ام کلثوم، صفیه و دختری که در شام از دنیا می‏ رود و نامی از او به میان نمی‏ آورد. ولی بر این باور است که این چندگانگی در اسم آن‏ ها بوده است و بیشتر آنان در مسمّی‏ یک نفرند؛ زیرا امام حسین ‏علیه السلام، در تاریخ به کمی فرزند معروف بوده‏ اند. پس ممکن است بعضی از اولاد ایشان دو اسم داشته باشند یا حتی نام نوه‏ های ایشان نیز در ردیف فرزندانشان قرار گرفته باشد و یا به دلیل سرپرستی بعضی یتیمان بنی‏ هاشم مانند فرزندان امام مجتبی‏ علیه السلام، آنان به اشتباه، فرزند ایشان دانسته شده باشند.(5)
3. علی بن عیسی اربلی، نویسنده کتاب معروف کشف الغمّه به نقل از کمال‏ الدین می‏ نویسد: امام حسین‏ علیه السلام شش پسر و چهار دختر داشت. با این حال، او هنگام برشمردن دختران حضرت، نام سه نفر - زینب، سکینه و فاطمه - را می‏ برد و از نفر چهارم سخنی به میان نمی ‏آورد که احتمال دارد(6) چهارمین آن‏ ها، حضرت رقیه ‏علیها السلام باشد.
4. علامه حایری در کتاب معالی السبطین می‏نویسد: برخی مانند محمد بن طلحه شافعی و دیگران (از عالمان اهل تسنن و شیعه) می‏ نویسند امام حسین‏ علیه السلام ده فرزند دارد که عبارت بوده ‏اند از شش پسر و چهار دختر. سپس می ‏افزاید: دختران او عبارت ‏اند از سکینه، فاطمه صغری، فاطمه کبری و رقیه‏ علیها السلام. آن‏گاه در مورد رقیه‏ علیها السلام می‏ نویسد: رقیه‏ علیها السلام پنج یا هفت سال داشت و در شام درگذشت که مادرش، شاه زنان دختر یزدگرد است.(7)
دیدگاه ‏های تاریخی در مورد حضرت رقیه ‏علیها السلام را به همین اندک بسنده می‏کنیم و تحقیق بیشتر در این زمینه را در فصل پژوهشی در کتاب‏ های معتبر شیعه بررسی خواهیم کرد.
نام‏گذاری رقیه‏ علیها السلام‏

ترقی گرفته شده است. احتمالاً این اسم، لقب حضرت و نام اصلی ایشان فاطمه بوده است. هم‏چنان‏ که در بعضی کتاب‏ ها، نام رقیه در شمار دختران امام حسین‏ علیه السلام کمتر به چشم می‏خورد و به اذعان برخی کتاب‏ های دیگر، احتمال این که ایشان، همان فاطمه بنت الحسین باشد، وجود دارد.(8) در واقع، همان‏ گونه که پیش‏تر گفتیم بعضی از فرزندان امام حسین‏ علیه السلام دو اسم داشته ‏اند و امکان تشابه اسمی در فرزندان ایشان وجود دارد. گذشته از این، در تاریخ نیز دلایلی بر اثبات این مدعی وجود دارد. چنان‏چه در کتاب ریاض القدس آمده است: «در میان کودکان امام حسین‏ علیه السلام دختر کوچکی به نام فاطمه بود. چون امام حسین‏ علیه السلام مادر بزرگوارشان را بسیار دوست می‏ داشت، هر فرزند دختری که خدا به او می‏داد، نامش را فاطمه می ‏گذاشت. هم‏چن ان‏که هر چه پسر داشت، به احترام پدرش امام علی‏ علیه السلام، وی را علی می‏ نامید».(9)
گفتنی است سیره دیگر امامان نیز در نام‏گذاری فرزندانشان چنین بوده است.
نام رقیه در تاریخ‏

ظهور پیامبر گرامی اسلام نیز این نام در جزیرةالعرب رواج داشته است. به عنوان نمونه، نام یکی از دختران هاشم - نیای دوم پیامبر - رقیه بود که عمه حضرت عبداللَّه‏ علیه السلام، پدر پیامبر اکرم ‏صلی الله علیه وآله به شمار می‏ آید.(10)
نخستین فردی که در اسلام به این اسم، نام‏ گذاری گردید، دختر پیامبر اکرم ‏صلی الله علیه وآله و ضرت خدیجه‏ علیها السلام بود. پس از این نام‏گذاری، نام رقیه به عنوان یکی از نام‏ های خوب و زینت‏بخش اسلامی درآمد. امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز یکی از دخترانش را به همین اسم نامید که این دختر بعدها به ازدواج حضرت مسلم بن عقیل ‏علیه السلام درآمد. این روند ادامه یافت تا آن‏جا که برخی دختران امامان دیگر مانند امام حسن مجتبی ‏علیه السلام،(11) امام حسین‏ علیه السلام و دو تن از دختران امام کاظم ‏علیه السلام نیز رقیه نامیده شدند. گفتنی است برای جلوگیری از اشتباه، آن دو را رقیه و رقیه صغری می‏ نامیدند.(12)
خاستگاه تربیتی‏

که پدر، مادر و فرزندان، همگی به عالی ‏ترین فضلیت‏ های اخلاقی و پارسایی آراسته بودند. افزون بر آن، فضای دل‏ انگیز شهر پیامبر صلی الله علیه وآله که شمیم روح افزای رسول خدا صلی الله علیه وآله، علی‏ علیه السلام و فاطمه‏ علیها السلام هنوز در آن جاری بود و مشام جان را می‏ نواخت، در پرورش او نقش داشت. او در خانواده ‏ای رشد یافت که همگی از زلال معرفت امام حسین‏ علیه السلام نوشیده بودند؛ خانواده‏ای که از بزرگ‏ترین اسطوره ‏های علم و ادب و معرفت و ایثار مانند زینب کبری‏ علیها السلام، اباالفضل العباس ‏علیه السلام، علی بن الحسین ‏علیه السلام، علی اکبر علیه السلام و... فراهم آمده بود.
حضرت رقیه ‏علیها السلام در عمر کوتاهش در دامان این بزرگواران، به ویژه پدر گرامی‏اش، امام حسین‏ علیه السلام پرورش یافت و با وجود همان سن کم، به عنوان یکی از زیباترین اسطوره ‏های ایثار و مقاومت در تاریخ معرفی گردید.






تاریخ : چهارشنبه 91/9/29 | 2:38 عصر | نویسنده : ehsan | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.